انجمن اهل قلم شهرستان لنده

انجمن اهل قلم شهرستان لنده

وابسته به ارشاد اسلامی
انجمن اهل قلم شهرستان لنده

انجمن اهل قلم شهرستان لنده

وابسته به ارشاد اسلامی

بسوز ای دل که امروز اربعین است

http://www.ashoora.ir/images/phocagallery/karbala/bargahe-emam-hosein/thumbs/phoca_thumb_l_1DEA55C9FC9B-111.jpg




 

باز دلم خون شد و چشمم گریست

آنکه درین روز چون من نیست کیست؟

باز دگر باره رسید اربعین

جوش زند خون حسین از زمین

غرق تلاطم شده بحر محیط

یک سره درد است بساط بَسیط

شد چهلم روز عزای حسین

جان جهان باد فدای حسین

محمدشریف صادقی (وفا

 

 

 

 

ا



پاسخ به یک سوال

چرا فقط برای امام حسین(ع) روز اربعین یعنی چهلم تعیین شده و برای امامان دیگر و حتی پیامبر اکرم(ص) مراسم روز اربعین نداریم؟

براى توضیح جواب این سؤال، به این مطالب توجه کنید:

1. فداکارى‏هاى امام حسین علیه‏السلام، دین را زنده کرد و نقش او در زنده نگه داشتن دین اسلام، ویژه و حائز اهمیت است. این فداکارى‏ها را باید زنده نگه داشت؛ چون زنده نگه داشتن دین اسلام است. گرامى‏داشت روز عاشورا و اربعین، در حقیقت زنده نگه داشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین است.

2. مصیبت حضرت امام حسین علیه‏السلام، براى هیچ امام و پیامبرى پیش نیامده است. مصیبت امام حسین علیه‏السلام، از همه مصیبت‏ها بزرگ‏تر و سخت‏تر بود. اگر عامل دیگرى هم در کار نبود، همین عامل کافى است که نشان بدهد چرا براى امام حسین علیه‏السلام بیش از امامان دیگر و حتى بیش از پیامبر اسلام‏صلى‏اللَّه‏علیه‏وآله عزادارى مى‏کنیم و مراسم متعددى برپا مى‏کنیم.

3. در ماه محرم سال 61ق. امام حسین علیه‏السلام، فرزندان، خویشان و یاران آن حضرت را کشتند و اسیران کربلا را به کوفه و شام بردند و همین اسیران داغدیده، روز اربعین شهادت امام حسین علیه‏السلام و یارانش، به کربلا رسیدند و همه مصائب روز عاشورا در آن روز تجدید شد و آن روز، روز سختى براى خاندان پیامبر بود.

4. دشمنان اسلام با به شهادت رساندن امام حسین علیه‏السلام، قصد نابود کردن دین اسلام را داشتند. دشمنان امام حسین علیه‏السلام تلاش کردند تا حادثه کربلا، به کلى فراموش شود و حتى کسانى را که براى زیارت امام حسین علیه‏السلام مى‏آمدند، شکنجه مى‏کردند و مى‏کشتند. در زمان متوکل عباسى، همه قبرهاى کربلا را شخم زدند؛ مزرعه کردند و مردم را از آمدن براى زیارت قبر امام حسین علیه‏السلام، منع کردند. شیعیان هم براى مقابله با اینها، از هر مناسبتى استفاده مى‏کردند که یکى از این مناسبت‏ها، حادثه روز اربعین است.

5. یکى از نشانه ‏هاى مؤمن، زیارت امام حسین علیه‏السلام در روز اربعین است. از حضرت امام حسن عسکرى علیه‏السلام روایت شده است که علامت‏هاى مؤمن پنج چیز است؛ پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه‏روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانى بر خاک نهادن در سجده و بسم الله را بلند گفتن‏ و یکى از وظایف شیعیان را اهتمام به زیارت اربعین بر شمرده‏اند1.

  1-منبع:مفاتیح الجنان،ص 545 

نقل از پایگاه جامع  عاشورا

تبریک روز دانشجو

روز دانشجو,16 آذر روز دانشجو

   شانزدهم آذر ماه روز دانشجو روز قلم های تیز، روز اندیشه های نووروزفکر های خلاق بر همه دانشجویان عزیز مبارک باد.

دوازدهمین نشست انجمن اهل قلم لنده

به نام خدا

دوازدهمین جلسه انجمن اهل قلم امروز دوشنبه مورخه93/9/10ساعت 15:30 در کتابخانه عمومی شهید باهنر لنده برگزار گردید.دراین جلسه به نقد وبررسی رمان آخرین کوچ نوشته   خانم مژگان مهربانی نویسنده بومی شهرستان پرداخته شد   بعد از خیرمقدم دبیر جلسه  نویسنده کتاب به معرفی کتاب وخلاصه داستان اشاره کرده است وسپس حاضرین به بحث  ونقد این کتاب از زوایای مختلف پرداختند درپایان نویسنده به پرسشهای مطرح شده پاسخ دادند. این نشست که با حضور اساتید دانشگاهی ونویسندگان ،اصحاب رسانه  وجمعی از علاقمندان برگرار گردیده بود درساعت 18 عصر به پایان رسید.(با تشکر از سایت آوای دنا)

کتاب آخرین کوچ

کتاب آخرین کوچ به قلم بانوی ایل طیبی

 خانم مژگان مهربانی نویسنده توانای شهرستان لنده واستان کهگبلویه وبویراحمد است که  توانسته  با قلم زیباوروان خود اولین اثرش را با نام آخرین کوچ روانه بازار کندانجمن اهل قلم ضمن تبریک وآرزوی موفقیت برای این نویسنده جوان وتمام قلم بدستان خواستار حمایت بیشتر  متولیان فرهنگی از آثار نویسندگان بومی می باشد.


                                              نویسنده: مژگان مهربانی

عنوان آخرین کوچ

خلاصه داستان:

بعد از مقدمه کوتاه و توصیفی از روستا و جا انداختن مکان و زمان در ذهن خواننده موضوع داستان از ده سالگی خورشید شروع می‌شود. در حالی که پدر و برادر بزرگش در جبهه بودند، همراه مادر و برادران کوچکش، راهی سردسیر می‌شوند و در آن جا زندگی پررنج و مشقتی را تجربه می کنند. از زمانی که پدر خورشید از جبهه بر می‌گردد و به زندگی آنان سرو سامان می دهد زاویه دید از دانایی کل محدود به خورشید و به اول شخص مفرد تغییر می‌کند البته به شیوه هنرمندانه که خواننده ممکن است این تغییرات را حس نکند.

خورشید برای ادامه تحصیل به شهری می رود و در خانه ای یکی از فامیل زندگی می کند خورشید و تنها فرزند آن خانواده  که شاهرخ نام دارد با هم بزرگ می شوند و در اواخر سن نوجوانی علاقه‌شان به هم به اوج خود می‌رسد.

از طرفی او خواستگار پولداری به نام عباس دارد که دردسرهای زیادی برای خانواده‌اش ایجاد کرده و زندگی برادرش را تا مرز نابودی می‌کشاند و بالاخره پس از ماجراهای زیاد، خورشید وادار به ازدواج با عباس می‌شود. وقتی خورشید موفق به طلاق گرفتن از عباس می‌شود و در دل آرزوی رسیدن به شاهرخ را دارد عمویش او را برای تنها پسرش جواد که زنش نازاست و قصد طلاق دادن وی را دارد، خواستگاری می‌کند ولی با خودکشی زن جواد و جواب رد خورشید به خانواده‌‌ی جواد، او کینه‌ی آن‌ها را به دل گرفته، از طرفی درست زمانی که همه برای جشن عروسی خورشید و شاهرخ آماده ‌شدند او متوجه می‌شودکه از عباس باردار است، اما مردم به خورشید تهمت زدند و این عامل را به شاهرخ نسبت می‌دهند.

روز عروسی شاهرخ و خورشید، جواد به طور ناجوانمردانه‌ای به آنها تیر اندازی کرده و شاهرخ رو به موت می‌شود. از این جا خورشید و شاهرخ به دلیل عواملی از هم جدا شده و این فراق حدود بیست سال ادامه می‌یابد. بالاخره آن‌ها در فصل‌های پایانی رمان، همدیگر را پیدا می‌کنند و شاهرخ که در این مدت در مشهد به سر می‌برد و روحانی شده بود، خورشید را از دهکده‌ی خاطرش برمی‌دارد و با خود به مشهد می‌برد.

از ویژگیهای نثر: بومی گرایی- واقعیت گرایی-پرداختن به حواشی هرچند مختصر از جنگ تحمیلی- تعریف عشق- معنویت و احساسات پاک انسانی استفاده از مناطق واقعی و ذکر تاریخ و جغرافیایی آن‌هاتلاش شخصیت‌ها برای رسیدن به زندگی ایده آل است.

هفته بسیج بر بسیجیان عزیز مبارک باد

پوستر (بنر) هفته بسیج

بسیج حنجره‏ای است سوزان بر ای سرودن حماسه‏ های سترگ و خورشیدی است تابناک برای شب‏های سرد و تاریک و وحشت‏ زا.
// روز بسیج گرامی باد.