انجمن اهل قلم شهرستان لنده

انجمن اهل قلم شهرستان لنده

وابسته به ارشاد اسلامی
انجمن اهل قلم شهرستان لنده

انجمن اهل قلم شهرستان لنده

وابسته به ارشاد اسلامی

چگونه بنویسیم؟


چگونه بنویسیم؟

درس اول درک موضوع

برای نوشتن هر موضوع باید مقصود را درک نمود تا بتوان خوب نوشت.واین موضوع جز با تفکر و اندیشه در پیرامون موضوع عملی نمی شود 

 .

درس دوم طرح موضوع مناسب

مثل مهندسی که قبل از اقدام به ساخت بنا ی ساختمان نقشه آنرا روی کاغذ می کشد.ویا چون قالی بافی که قبل از  شروع کار نقشه و لوازم اولیه آنرا در نظر می گیرد.شما نیز باید موضوع را قبلا روی تخته ریخته وبه این وسیله هسته اولیه آنرا به وجود آورید.

درس سوم :مطالعه آثار دیگران

یکی از نکته های مهم در نوشتن مطالعه آثار دیگران است .که می توان آنرا بهترین راه برای خوب نوشتن دانست.

درس جهارم: رعایت قواعد دستوری

یکی دیگر از نکات مهم در نوشتن رعایت قوانین دستوری است.عده ای از مولفان کتاب قسمتی را به دستور زبان فارسی اختصاص داده اند که در نوشتن اهمیت بسیار دارد که فهرست وار آنها را ذکر می کنیم

 

 .

* حروف اضافه:

بسیاری از حروف اضافه و حروف ربط در فارسی است که بدون آنکه متوجه باشیم بیش از حد معمول از آنها استفاده می کنیم.کلماتی از قبیل،از-در-را

که -پس که کمتر استفاده کردن آنها به استحکام و زیبایی نوشته ما کمک می کند.

*تطبیق زمان فعل:

رعایت زمان از مسائل مهم در نوشتن است. اگر نوشته ما از گذشته حکایت می کند .ناگهان با زمان حال یا آینده مخلوط شود بسیار زشت و نارسا خواهد شد.

*تکرار فعل:

تا آنجا که ممکن است باید در نوشته ها از تکرارفعل جلوگیری کنیم.نویسنده باید این کار را طوری انجام دهد که به معنی و مفهوم نوشته لطمه ای وارد نشود.

*کلمات فارسی و عربی:

گروهی برای آنکه نوشته خود را در سطح بالاتری قلمداد کنند.سعی می کنند قواعد دستور زبان عربی را در فارسی تاثیر دهندوآن را دلیل با سوادی خود می دانند.اگر معادل فارسی معمول و رایج یک کلمه عربی در دست باشد منطق اقتضا می کند که از کلمه فارسی استفاده کنیم .

*جمع بستن افعال:

در زبان عربی بعضی از کلمات جمع را دوبار جمع بسته اند.اما در زبان فارسی این موضوع چندان رایج نیست.پس بهتر است از کلماتی مانند احوالات،اخبارات و…استفاده نکنیم.

*حذف فعل

فعلی را در جمله می توان حذف کرد که در جمله متصل به آن مانند آن فعل موجود باشد.مثلادرجمله:او اخلاق خوبی دارد و روح بزرگی دارد.می توان نوشت:او اخلاق خوب و روح بزرگی دارد.

* فعل مرکب:

فعلی است که از یک جزء بیشتر باشد.مثل راه رفتن،سخن گفتن و… در این نوع جملات باید متوجه باشید که اجزاء فعل مرکب را از هم جدا نکنید.ودر بعضی مواقع بهتر است بجای فعل فرارکردن ،گریختن بجای گریه کردن،گریستن بجای قطع کردن،بریدن بکار ببریدنوشته شما بطور محسوسی زیبا تر و دلنشین تر می شود.

*یاء نکره

معمولا در هنگام صحبت وقتی می خواهند صفت وموضوعی رانکر ه سازند را در آخر صفت می اورند،مثلا می گویند:مرد خوبی در حالیکه اگر یاء نکره را در آخر موصوف بیاورند و بگویند : مردی خوب و بجای زلف سیاهی بنویسیم زلفی سیاه و بجای چشم شهلایی بنویسیم چشمی شهلا به زیبایی نوشته خود بسی افزوده ایم.

درس پنجم:نقطه گذاری و اهمیت آن در نوشنه

برای نوشتن هر مطلبی می بایست کلمات و جملاتی را انتخاب نموده و با رعایت مضمون آنها را بر صفحه کاغذ بیاوریم .اما اگر این کلمات و جملات پشت سر هم و یکنواخت و متصل

بهم باشد .گذشته از نارسایی موضوع و درهم و برهم شدن مضمون ، یک حالت کسالت آور نیز ایجاد می کند.علائم و نشانه هایی که معمولا در هر نوشته ای استفاده می شود عبارتند از:

 

* نقطه(.):

جمله های کامل را از یکدیگر به وسیله نقطه جدا می کنیم

ویرگول، :

چون یک جمله مرکب از اجزاء چندی است .و مخصوصا جمله های طولانی ممکن است دارای اجزاء بسیاری باشند. وخواننده برای فهمیدن و فهماندن معنی آنها ،باید در مواقع خاص و معین اندکی توقف کند.وبرای نشان دادن این موضوع از ویر گول استفاده می شود.

*خط فاصله (-):

هنگامیکه در نوشته جمله ای آورده شود که چندان ارتباطی به موضوع نداشته ولی ذکر آن به قشنگی نوشته بیفزاید،آن جمله را جمله معترضه می نامندوبین دو خط فاصله قرار می دهند تا معلوم شود که اگر چه جزء نوشته نیست ولی از آن هم جدا نیست.

پرانتز( ):

هرگاه ارتباط جمله معترضه به اصل مطلب کمتر از سابق باشد .آنرا بین پرانتز قرار می دهیم .

دونقطه روی هم :

وقتی بخواهیم از کسی نقل قول کنیم دو نقطه قرار می دهیم و بعد از آن جمله آن شخص را می نویسیم.

گیومه:

معمولا در نقل قول گفتار دیگران برای آنکه معلوم شود که آن جمله از شخص دیگری است و یا از جای دیگری اقتباس شده است.

نقطه ویرگول با هم :

در مواقعی که جمله طولانی و مرکب از چند جمله جدا از یکدیگر است،برای جدا کردن این جمله ها از یکدیگر از نقطه ویرگول استفاده می کنند.

علامت سئوال:

در آخر جملات پرسشی بکار می رود.مثل کجا بودی؟

علامت تعجب(!):

این علامت را برای ابراز تعجب و تاسف و با تحسین و تمسخر و یا پس از ذکر ادات تعجب و تاسف استفاده می شود.

درس ششم: ساده نویسی

باید این نکته را دانست که مهمترین شرط خوب نوشتن ساده نویسی است .زیرا مقصود از نوشتن این است که دیگران از احساسات و افکار حالات درونی ما آگاه شوند. به همین دلیل ساده نویسی باعث می شود که مردم راخت تر نوشته را درک کنند.

 

درس هفتم: نکته هایی برای زیبایی نوشته

برای نوشتن خوب چهار اصل زیر را باید رعایت کرد.

۱- ماده یا مواد مصالح :  یعنی آنچه باید ایجاد از آن صورت گیرد.

۲-گرده یا نقشه: یعنی آنچه باید بدان صورت ایجاد گردد.

۳-نشانه یا هدف :یعنی مقصودی که باید برای آن نوشت.

۴-سازنده: یعنی کسیکه باید این کار را انجام دهد.

مواد و مصالح مورد نیاز نوشته دو نوع است:

۱- حروف و کلمات که باید آنها را به شکل جملات با هم بیاموزیم.وسپس جملات و عبارات را بهم پیوند زنیم.

۲-تصورات،احساسات،عواطف،افکار و تخیلات را که بایددر قالب این الفاظ بریزیم.

رعایت چند نکته برای نوشتن بهتر

۱- ترکیب کلی نوشته

۲-انتخاب کلمات مناسب

۳-آمادگی نویسنده

۴-درست نویسی

۵-رعایت نظم و ترتیب

۶-تشبیه

۷-بازخواندن

۸-پاکنویس کردن نوشته

منبع :مجله اینتر نتی لمبسر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.