انجمن اهل قلم شهرستان لنده

انجمن اهل قلم شهرستان لنده

وابسته به ارشاد اسلامی
انجمن اهل قلم شهرستان لنده

انجمن اهل قلم شهرستان لنده

وابسته به ارشاد اسلامی

چهاردهمین نشست انجمن اهل قلم لنده

اگر روزی خداوند جهان را آغاز کرده است،مسلماً آن روز این نوروز بوده است... شریعتی

چهاردهمین نشست انجمن اهل قلم  شهرستان لنده با موضوع نوروز باستانی در آخرین روزهای سال 93 برگزار گردید.

در این جلسه آقای درتاج به فلسفه وجودی جشن های و اعیاد ایرانها به ویژه نوروز پرداختند. وی بیان کردند که جشنهای ایرانیان منشا روان‌شناسی داشت و هدف از این جشن های تداوم روحیه شادی و سرور، رفع خستگی؛ تقویت روحیه ملی و گرامی داشت بزرگان و نیاکان بوده است. 

 

 وی همچنین به بیان روایت های و افسانه های متفاوت‌ی در رابطه با علت پیداش جشن نوروز و زمان آغاز آن پرداخت. برخی پژوهشگران ریشه تاریخی این جشن را به (جمشید) نسبت میدهند و نوروز را (نوروز جمشیدی)می خوانند. این گروه معتقدند که جمشید شاه بعد از یک سلسله اصلاحات اجتماعی بر تخت زرین نشست و فاصله بین دماوند تا بابل را در یک روز پیمود وآن روز (روز هرمزد) از ماه فروردین بود. مردم از شگفتی دیدن این حرکت جمشیدشاه جشن گرفتند و آن روز را (نوروز) خواندند. در زمانهای کهن، جشن نوروز در نخستین روز فروردین آغاز می‏شد، ولی مشخص نیست که چند روز طول می ‏کشیده‏ است. در برخی از دربارهای سلطنتی جشن‏ها یک ماه ادامه داشت.

آقای درتاج همچین به بررسی آیئن‌ها نورزوی پرداخت. وی بیان کرد که منشا هفت سین و عدد هفت اعتقاد به مقدس بودن عدد هفت در بسیاری از ادیان برمی‌گردد. در ابتدای بنا به روایتی هفت "سین" نخستین بار هفت "شین" بود. گزینه‌های هفت‌"شین"،از شهد (شیره درختان)، شیر، شراب، شکر، شمع، شمشاد و شابه (میوه خصوصا سیب) بود.اما بعد از حضور اسلام بعلت ممنو عیت مصرف شراب این هفت "شین" تبدیل به هفت "سین" شد. به هفت سین تغییر یافته است.

در ادامه آقای خسروی  اشاره کردند که ملتهای بزرگ همواره دارای تمدنی غنی و بزرگ هستند و خدماتی شایان به بشریت ارائه کردند. و ما مفتخریم که از جمله این ملت های هستیم. این ملتهای تاریخشان با افسانه و اسطوره شروع می‌شود و نوروز از افسانه‌های ملت ما نشات گرفت. وی به ریشه‌ی نورزو از دیدگاه فردوسی پرداخت و ریشه و علت این جشن را در قالب اشعاری زیبا بیان کردند.

در پایان آقای زکی نژاد افسانه ها و داستانهای در رابطه با این جشن باستانی بیان کردند و به آیین های و عاداب نوروز از جمله چهار شنبه سوری اشاره کردند. با قرائت شعری از رودکی در رابطه با نوروز جلسه به پایان رسید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.